Friday, August 21, 2009

Sambutan Kemerdekaan

Hari ini ditayangkan slaid dan juga tayangan perdana pengkisahan sejarah bagi Negara Malaysia untuk mencapai kemerdekaan. Semua murid dihimpunkan di dewan sekolah bagi menonton tayangan tersebut. Namun hanya 15 minit berlangsung murid-murid mula tidak memberi perhatian terhadap tayangan pengkisahan kemerdekaan tersebut. Maklumlah tayangan hitam putih yang tak menarik perhatian................lagi pun agaknya murid-murid pasca merdeka atau yang lahir setelah 1/2 abad ini tidak memahami erti kemerdekaan yang telah dicapai dahulu. Bagi mereka kesenangan sekarang perlu dikekalkan dan diselesakan lagi. Apa-apa pun rasanya tayangan tersebut bertujuan memupuk murid-murid mengetahui dan memahami perjuangan orang yang terdahulu bagi mencapai kemerdekaan tidak tercapai matlamatnya.

Pihak masyarakat atau sekolah perlu menyebarluaskan kisah-kisah atau perkara-perkara yang berkaitan dengan kemerdekaan negara Malaysia yang tercinta ini daripada penjajahan oleh berapa negara sebelum ini. Penceritaan kisah sebegini akan dapat memahami murid-murid tentang negara kita sebelum ini.

Walaupun pelbagai pendapat dan pandangan mengenai cara kemerdekaan Negara Malaysia ini dicapai namun apa yang penting ialah ingin melihat negara Malaysia ini tidak terjajah sekali lagi walaupun dengan bentuk apa sekali pun. Memang semua individu yang mempunyai negara tidak ingin melihat negaranya dijajah oleh orang lain di zaman bertamadun ini.

Salam untuk semua...............

No comments:

Post a Comment