Wednesday, August 5, 2009

Penyakit atau bala dari Allah???

H1N1 atau senang dikatakan selsema babi yang begitu meresahkan ramai penduduk dunia akibat jangkitan dan penularannya yang begitu cepat dan juga merbahaya kepada semua orang.

Situasi di dalam negara di ambil melalui http://h1n1.moh.gov.my/

Jumlah Kes di Malaysia: 1,460 termasuk 8 kematian.

574 (39.4%) merupakan kes import dan 886 (60.6%) kes jangkitan tempatan. Daripada jumlah ini, 1,410 kes (96.5%) telah sembuh, hanya 27 kes atau 1.8% sahaja yang sedang menerima rawatan antiviral di hospital di mana 10 daripadanya berada di Unit Rawatan Rapi. Dua puluh tiga (23) orang atau 1% sedang menerima rawatan antiviral di rumah.

Daripada 10 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, 3 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu obesiti (1), wanita lepas bersalin (1) dan imuniti rendah (2).

Bagi 14 kes tersebut, 1 kes dirawat di Unit Rawatan Rapi dan 13 orang menerima rawatan pesakit luar.

Manakala luar negara pula :

Merujuk kepada situasi global, sehingga 4 Ogos 2009, sejumlah 189,155 kes dengan 1319 kematian telah dilaporkan daripada 168 negara. Peningkatan sebanyak 3,301 kes dengan 12 kematian berbanding dengan hari sebelumnya. Negara baru adalah Pakistan yang telah melaporkan kes pertama.

Ada yang mengatakan selsema babi lebih dahsyat jangkitannya daripada penyakit AIDS. Ini kerana AIDS yang tertumpu kepada individu-individu tertentu sahaja yang terlibat secara langsung dengan perkongsian darah dengan pesakit AIDS. Namun begitu H1N1 atau selsema babi ini merebak tanpa memilih sasaran orang-orang yang memakan, menjual, menternak dan sebagainya yang berkaitan dengan babiiiiiiiiiiiiiiiii. Cara merebak yang begitu pantas dan tidak disedari oleh mangsa menyebabkan kita semua berasa agak khuatir untuk berada di kawasan orang ramai. Lebih-lebih lagi kawasan yang telah disahkan terlibat dengan penularan ini.

" Ya Allah, Engkau lindungilah hambaMu ini Ya Allah daripada bencana penyakit H1N1 yang Engkau datangkan ini Ya Allah. Ya Allah, Engkau lindungilah jua ahli keluargaku daripada penyakit ini Ya Allah. Moga kami semua diselematkan oleh Mu Ya Allah "

Salam untuk semua.....................

No comments:

Post a Comment