Tuesday, August 25, 2009

Akhirnya

Alhamdulillah dengan sedikit umpan dan suntikan semangat akhirnya anakku Irsam Syamil berjaya juga menghabiskan puasanya pada hari semalam walaupun tidak bangun bersahur. Sebagai balasannya dihadiahkan untuk pergi memilih sendiri juadah untuk berbuka puasa di Bazar Ramadhan. Inilah kali pertama aku ke situ semenjak memulakan puasa tempoh hari. Hari ini masih lagi meneruskan puasanya setelah bangun bersahur pada pagi tadi.


# anakku bersama sepupu dan Pak Su Lukman

Namun apa yang membanggakan ialah bagaimana anakku yang baru berusia 5 tahun bersama-sama sepupunya yang berumur 4 tahun boleh menahan makan dan minum hingga saat berbuka. Kalau diikutkan kewajipan ke atas mereka langsung tidak dikenakan namun sebagai ibubapa yang mendidik perlu memastikan agar ajaran Rasul ini adalah sesuatu yang perlu dilakukan sebagai menandakan keimanan dan keikhlasan hati sebagai umat Islam. Walaupun mereka ini masih lagi kecil dan kurang berupaya untuk melakukannya. Bak kat pepatah Melayu " Kalau hendak melentur buluh, biarlah dari rebungnya "

Apa yang dikesalkan ialah bagaimana ada segelintir umat Islam terutama yang sudah difardhukan ke atas mereka untuk berpuasa namun masih tidak dapat melaksanakan perintah Allah ini dengan taatnya. Malah kekadang terjumpa segelintir yang tidak berpuasa melakukan perbuatan yang mengundang rasa tidak hormat bangsa dan agama lain terhadap agama Islam itu sendiri seperti makan dan minum di khalayak ramai atau juga menghisap rokok. Inilah hasil ketidakpatuhan umat Islam yang juga kurang didikan agama terhadap tanggungjawab berpuasa.

Anak kecil boleh dan sanggup menahan lapar dan dahaga tetapi golongan dewasa yang tidak berpuasa ini bagi saya sungguh memalukan. Memang ada hukuman dunia yang telah disyariat oleh setiap negeri dalam Malaysia namun ianya hanya tertumpu di sebahagian tempat sahaja. Malah kakitangan untuk menjadi pemantau bagi yang tidak berpuasa ini tidak menyeluruh. Kalau yang terkena cekup tidak berpuasa tu kira nasib dia tidak baik pada hari tersebut macam cerita Senario............. Kalau kawasan yang berjauhan dengan Pejabat Agama atau pun Penguatkuasa berjauhan nampaknya kebebasanlah sedikit bagi yang tidak berpuasa........... x pe azab dunia lepas lah korang............tapi tunggu............

Salam untuk semua.................

No comments:

Post a Comment