Wednesday, July 8, 2009

PPSMI tiada lagi mulai 2012

Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dimansuhkan sepenuhnya tiga tahun lagi, demikian diumumkan menteri pelajaran pada petang tadi. Pemansuhan secara berperingkat berkemungkinan memberi keselesaan dan kemuadahan kepada semua guru dan murid yang sedang mengikuti PPSMI sekarang ini mengikut kaedah yang telah dipelajari kini.

Namun apapun kenyataan tersebut pelbagai reaksi telah diberikan oleh orang ramai terhadap pemansuhan PPSMI ini. Kenyataan Tun Mahathir yang masih mempertahankan PPSMI adalah cara terbaik bagi menyediakan rakyat Malaysia yang mahir dan cekap di dalam Sains dan Matematik di masa hadapan. Bagi GAPENA pula ianya satu kejayaan bagi mereka yang pernah diberikan water canyon apabila membuat satu memo bantahan ke istana negara sedikit waktu dahulu. Begitu juga bagi pejuang bahasa Datuk A.Samad Said yang juga mendapat water canyon pada hari tersebut. Ucapan terima kasih kepada kerajaan Malaysia, Kementerian Pelajaran yang berani melakukan satu keputusan yang berani demi menyelamatkan bangsa Malaysia di masa hadapan.

RENTETAN PELAKSANAAN PPSMI

Julai 2002 - Mesyuarat khas jemaah menteri, waktu itu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, meluluskan dasar baru Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

Januari 2003 - Dasar ini diperkenalkan berperingkat-peringkat dengan dimulai Tahun 1 untuk peringkat sekolah rendah, Tingkatan 1 dan Tingkatan 6 Rendah untuk sekolah menengah

Januari 2007 - Pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah menengah

Januari 2008 - Pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah rendah

Mac 2009 - Lebih 8,000 menyertai demonstrasi membantah PPSMI dengan berarak ke Istana Negara. Ia didukung Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang diketuai oleh Datuk A Samad Said dan Datuk Dr Hassan Ahmad.

Mei 2009 - Kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup menolak dasar ini - sekali gus mencipta rekod sejarah budayawan menentang dasar kerajaan tersebut.


Julai 2009 - Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan dasar PPSMI dimansuhkan sepenuhnya pada 2012.

Ia juga berita gembira buat guru-guru yang berada di dalam senarai PPSMI yang hanya mendapat Band 1, 2 dan 3 di dalam ujian Penilaian Tahap Profisiensi Bahasa Inggeris terhadap guru-guru yang mengajar PPSMI. Bagi guru-guru tersebut mereka tidak perlu risau lagi dengan pengajaran mereka di dalam kelas. Mungkin juga di dalam keadaan terpaksa atau " Saya Yang Menurut Perintah " semua perkara yang Kementerian Pelajaran laksanakan maka guru-guru juga akan melakukan tanpa bantahan....kalau bantah tak jadi cikgu lagi le nampaknye.................

Salam untuk semua...............

No comments:

Post a Comment