Saturday, July 11, 2009

Mencuba penangan tapa kemboja

Esok ada kelas OUM di IPTHO jadi pepagi lagi hari ini pergi ke rumah kawan bernama Mahadi yang tinggal di Labis untuk bersama-sama menyiapkan tugasan kerja ( assingment ) OUM yang telah diberikan kepada kami.

Sesampai sahaja di Labis kami terus ke Sungai Kuala Labis untuk saya pula mencuba 'tapa kemboja' yang mana semalam saya hanya kehebatan 'tapa kemboja' di situ. Setelah 2 kali menukar umpan 'tapa kemboja' barulah saya berjaya menaikkan anak baung. Selepas itu hanya usikan anak-anak ikan sahaja yang menjamah 'tapa kemboja' yang dihulurkan. Hasilnya hanya seekor sahaja yang dapat didaratkan sedangkan kami pergi memancing 3 orang!!!

Pada petangnya saya kembali ke tempat kerja lama di Chaah berjumpa dengan dua orang kawan iaitu pemilik Zul Corner iaitu Cikgu Zul dan Baharuddin. Perjumpaan tersebut atas permintaan rakan saya Baharuddin untuk membantu menyiapkan satu brosur berkaitan dengan urusan beliau yang memerlukan penggunaan Microsoft Excel bagi menyiapkannya. Ingatkan berkaitan assingment apa yang perlu dibuat......namun antara yang agak menyedihkan Baharuddin menyatakan ramai yang sudah diminta tolong untuk brosur tersebut namun ramai juga yang tidak menyanggupinya. Bukannya free tapi nak bayar, cuma tak le sehebat syarikat yang bayar............

Bagi saya ianya agak enteng kerana saya antara orang yang bernasib baik kerana dulu Jabatan Pelajaran Negeri Johor telah membenarkan saya mengikuti kursus KDP14 minggu di Maktab Perguruan Islam di dalam bidang Komputer Dalam Pendidikan dan kursus KSPK 1 Tahun di Maktab Perguruan Kuala Terengganu Batu Rakit di dalam bidang Teknologi Maklumat. Banyak ilmu berkaitan komputer telah saya dapati apabila mengikuti kedua-dua kursus tersebut.....dan menjadikan saya antara yang sedikit mahir penggunaan software dan hardware komputer di sekolah.....walaupun bukan bidang saya sebenarnya.

Sepatutnya ramai di antara pegawai pendidikan terutamanya guru-guru yang mengajar PPSMI yang telah diberikan sebuah komputer dan elaun 10% atau 5% yang sepatutnya menjadi tenaga mahir perkara-perkara yang berkaitan komputer ini. Memang tidak dinafikan ramai juga yang mahir tetapi rasanya tidak sampai 50% guru-guru PPSMI di setiap sekolah yang betul-betul mahir penggunaan komputer dan software yang sepatutnya diketahui oleh guru serba sedikit. Setelah PPSMI ini telah diputuskan untuk dimansuhkan pada 2012, apakah penggunaan komputer di dalam pengajaran akan dikurangkan atau ditingkatkan lagi? Sedangkan yang sedia ada pun sudah banyak yang rosak binasa......tiada lagi perolehan baru dan baikpulih untuk labtop ....................??????

Moga semua berjalan dengan baik mengikut pandangan bijak pandai yang berada di barisan Kementerian Pelajaran Malaysia.

Salam untuk semua..................

No comments:

Post a Comment