Tuesday, July 28, 2009

Kenduri dan tahlil

Tercapai jua hasrat isteri untuk mengadakan kenduri bagi menandakan kesyukuran mendapatkan anak perempuan yang sudah hampir 4 bulan usianya. Namun begitu hanya kenduri di Jengka sahaja yang dilaksanakan tetapi kenduri di Keratong belum lagi. Kenduri Aqiqah juga belum dibuat menunggu perkongsian dengan cucu saudara terlebih dahulu.


# Irdina Zulfa yang menghampiri 4 bulan

Apa yang menariknya kenduri sebegini di kawasan felda ini mendapatkan kerjasama yang erat di kalangan masyarakat atau jiran di blok masing-masing. Alhamdulillah kerja yang banyak menjadi ringan dengan kerjasama sebegini. Sejak lepas solat Zohor lagi kaum ibu datang ke rumah untuk membantu menyiapkan makanan atau masakan yang akan disajikan pada malamnya nanti. Manakala kaum bapa pula datang bersama-sama ke rumah sebelum solat Maghrib untuk bersolat bersama. Setelah itu bacaan Yaasin dilakukan sebelum solat Isyak. Setelah solat Isyak barulah diadakan tahlil untuk kesejahteraan semua.

# gotong- royong persediaan sajian


Kebetulan pula anak saudara juga balik dari Kuala Lumpur setelah bersetuju hendak balik bersama Ayah Chu yang juga balik untuk mengadakan kenduri tersebut. Kakak yang tinggal berhampiran menolong sedari pagi untuk menjayakan kenduri dan tahlil yang diadakan ini. Alhamdulillah semua telah selesai dilakukan.

# berehat sebentar setalah bacaan Yaasin

Esok paginya pula berkesempatan untuk pergi melawat perkuburan menyedekahkan Al-Fatihah kepada arwah ayahnda, abang, datuk dan nenek. Semoga roh mereka semua berada di kalangan roh-roh yang mendapat rahmatNya ...........amin.

Salam untuk semua................

No comments:

Post a Comment