Sunday, July 5, 2009

Perlawanan hebat

Sambil menyaksikan perlawanan akhir tenis perseorangan lelaki Kejohanan Wimbeldon yang menemukan Roger Federer dengan Andy Roddick yang sedang berlangsung dengan hebatnya. Sudah 1 1/2 jam mereka bermain dan berkedudukan terikat 1 - 1. Memang hebat untuk diperkatakan servis yang laju dan menghasilkan mata bagi kedua-dua pemain.

Sebelum ini memang kurang berminat melihat dan menyaksikan permainan tenis ini kerana masa bermain bagi satu-satu perlawanan hebat mengambil masa sehingga 3 jam lebih ke 4 jam!!! Jenuh menunggu keputusan dibuatnya....... Semenjak kehadiran Rafael Nadal pemain dari Sepanyol yang menduduki pemain tenis no 1 dunia baru seronok melihat permainan tenis ini. Kalau tidak Roger Federer jarang digugat oleh mana-mana pemain yang lain hasil servis ace yang sentiasa dilakukan dan pukulan backhand serta tampanan perlahan yang sentiasa menghasilkan mata bagi Roger Federer.

Namun kejohanan kali ini Rafael Nadal yang menewaskan Roger Federer pada tahun lalu dengan kemenagan 3 - 2 yang berlarutan hingga 4 jam tidak mengambil akibat kecederaan di Kejohanan Roland Garros Peranchis baru lalu. Perlawanan akhir kali macam boleh berlarutan hingga ke 5 set kalau melihatkan gaya permainan antara Roger Federer dengan Andy Roddick pada hari ini.

Apa pun yang sebenarnya ingin melihat pemain tenis dari Malaysia boleh dan dapat bermain tenis di pentas dunia kerana terdapat pemain dari negara jiran Thailand sudah melakukannya. Bilalah agaknya..........................???? Sejak Adam Malek yang agak hebat di Asia Tenggara sekitar awal 90an yang lalu sekarang tidak kelihatan lagi jagoan tenis negara di persada tenis antarabangsa. Apakah kekurangan tempat latihan dan pemain yang berkelayakan sedangkan di dalam permainan badminton yang hampir menyerupai permainan tenis negara Malaysia menghasilkan beberapa jagoan dunia. Entahlah..........................

Sekadar ingin berkongsi pandangan dan pendapat..........

Salam untuk semua........................

No comments:

Post a Comment