Thursday, November 19, 2009

Sibuk lagi

Jam 6.30 aku dah bergerak ke Johor Bahru dari Simpang Renggam melalui highway PLUS. Namun kesesakan berlaku juga di Jalan Tebrau yang menyebabkan kelewatan sampai di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru. Jam menunjukkan baru 7.40 pagi apabila aku sampai ke Pakar Kanak-kanak di HSA JB dan mendapat angka giliran yang ke 10.

Setelah mendapatkan nombor giliran aku berdua beranak ke kantin hospital terdahulu untuk menikmati sarapan pagi. Memang aku sudah pasti kedatangan doktor pakar untuk memberikan rawatan. Setelah selesai sarapan pagi kami berdua pun menunggu di luar bilik rawatan kerana nombor angka giliran masih belum bergerak lagi. Sambil2 tu sempat jua membaca akhbar dan menonton televisyen manakala anakku berlari ke sana dan ke sini.

Memang memenatkan untuk menunggu seperti ini.....orang atau pesakit semakin ramai datang mendaftar dan menunggu namun nombor giliran masih belum bergerak-gerak lagi. Sempat jua melayari internet tetapi namun baik x de plug untuk mengecas bateri laptop kalau tak memang lama le menggunakannya. Jam 10.05 baru nombor giliran angka 001 bergerak.... bayangkan le masa yang perlu diambil di hospital kalu macam ini. Bagaimana pula yang datang lewat dan angka gilirannya banyak......

Setelah masuk ke bilik rawatan yang tidak sampai 5 minit pun baru aku terus bergerak balik ke Keratong. Semasa perjalanan balik bertalu-talu mesej dari orang lain yang memberitahu keputusan UPSR dan bertanyakan keputusan UPSR anak sulungku. Cuma apa yang dapat ke beritahu PPD Rompin terlalu dekat untuk pergi sehingga 120km....jadi keputusan bagi sebahagian daripada sekolah di daerah Rompin ini agak terlewat diberikan. Memang agak berdebar juga menunggu keputusan UPSR kerana anak pertama yang juga dikatakan contoh buat adik-adik yang lain di masa akan datang.

Jam 12.45 tengahari barulah keputusan UPSR anak sulungku Irahani Izma dapat diketahui dan anakku mendapat 4A dan 1B. Apa yang agak diralatkan ialah yang mendapat B adalah subjek Sains. Namun apa pun tahniah juga kepada anakku yang juga berjaya menempatkan di kalangan antara orang yang cemerlang......masih panjang masa untuk perlu berusaha ke arah kejayaan dan UPSR baru langkah yang pertama.

Dalam perjalanan balik sempat pula singgah di SK Seri Bali, Chaah yang kebetulan di laluan utama perjalanan balik. Setelah berjumpa dengan sahabat handai yang berada di situ dan SK Seri Bali hanya 7 orang yang mendapat 5A namun dari segi peratus keseluruhannya agak menurun berbanding tahun lepas. Manakala di SK Keratong 2 sekolah anakku terdapat 10 orang yang mendapat 5A sedangkan di sekolahku sendiri iaitu SK Keratong 6 cuma 4 orang sahaja yang mendapat 5A namun peratus kelulusannya antara 10 yang terbaik di daerah Rompin dengan 89%.

Setelah menjamu selera di SK Seri Bali kerana pengusaha kantin meraikan guru-guru barulah aku bergerak balik ke Keratong. Sesampai sahaja aku memeluk anakku dan mengucapkan tahniah kepadanya walaupun tidak berjaya mendapat 5A namun 4A dan 1B juga adalah antara yang tercemerlangan. Berbandingan dengan sepupunya hanya mendapat 2A 2B dan 1C (Safarudin anak Kak Nor) dan 2A 1B dan 2C (Amirin anak abang Kholil). Moga semua berjaya di dunia dan di akhirat..........

Salam untuk semua........


No comments:

Post a Comment