Saturday, September 12, 2009

Takjub

Setelah menyelesaikan solat Subuh terus bersiap untuk ke rumah Tok Bomoh batu karang yang tinggal di Kampung Gangsa, Durian Tunggal. Setelah sampai jam 6.45pg dan mendapatkan giliran ke 14 untuk berjumpa dengan Hj. Jamil Tok Bomoh Batu Karang. Ingatkan pergi atau sampai di pagi hari orang tiada rupanya dah ramai menunggu untuk masuk berjumpa dengan Hj. Jamil.

Sementara menunggu giliran sempat berkenalan dengan Cikgu Hasbullah dari Alor Gajah yang mengajar di SBPI Selandar yang juga pelanggang tetap bagi mengeluarkan batu karang. Menurut Cikgu Hasbullah memang di waktu hujung minggu iaitu hari Sabtu dan Ahad memang ramai pelanggan yang datang untuk mendapatkan rawatan berbanding hari bekerja biasa. Giliran ke 14 masih dikira awal lagi untuk kami. Banyak pengalaman dan cerita yang dapat dikongsi dengan Cikgu Hasbullah yang telah mengamalkan perubatan tersebut sejak 2004 yang lalu. Beliau memang selalu mendapatkan rawatan apabila tiba bulan puasa pada setiap tahun disebabkan kekurangan meminum air yang dimasak apabila tiba bulan puasa sebegini.

Memang anugerah Allah kepada Hj. Jamil yang diberikan kobolehan mengeluarkan batu karang daripada tubuh badan orang yang berpenyakit ini. Menakjubkan kebolehan tersebut semacam ahli silap mata dengan hanya menggosok ubat dan bacaan doa kemudian mengurut-urut sehingga boleh mengeluarkan batu karang.

Setelah selesai mendapatkan rawatan dan melihat sendiri batu karang yang diambil daripada badan barulah pulang semula ke rumah abang ipar yang menetapkan di Taman Rahim Tamby Chik. Sebelum pulang sempat lagi Cikgu Hasbullah mengingatkan sudah alang-alang datang biarlah mencubanya sekali lagi pada keesokan harinya. Menurutnya beliau pernah mendapatkan rawatan tersebut sehingga tidak ada lagi batu karang yang dapat dibawa keluar dari tubuh badannya.

Petangnya sempat pula kami dua keluarga ke Pasaraya Mydin MITC untuk membeli keperluan hari raya. Gaji belum dapat lagi jadinya kad kreditlah sebagai penyelamat, memang sudah agak berkurang menggunakan kad kredit jadi banyaklah lagi kredit yang boleh digunakan. Malamnya pula berjalan pula ke Central Melaka untuk membelah lagi dan kali ini mencari kuih raya pulak..........pegh...kuih raya cari di Melaka.

Letih sungguh malam ni...........

Salam untuk semua.............

1 comment: