Saturday, September 5, 2009

Malam yang malang

Entah apalah kaffarah ke atas diriku ini sedang solat witir di Surau KIP Bandar Tun Razak seorang budak jatuh terlentang ke atas kakiku........... Fikirlah ketika betul-betul kaki menegak ke atas tetiba budak betul-betul jatuh atas tumit sehingga mengeluarkan bunyi.......keletup....Hanya Alah s.w.t sahajalah yang tahu sakitnya pada ketika itu, tapi masih menahan diri untuk menghabiskan solat witir tersebut. Setelah selesai sembahyang terus merebahkan diri ke belakang akibat kesakitan yang teramat sangat.

Setelah solat selesai barulah bercerita mengenai kejadian yang telah menimpa ke atas diriku ini. Memang semenjak sembahyang Isyak lagi aku telah memberi amaran supaya berkeadaan senyap ketika sembahyang kerana budak tersebut bercakap tidak berhenti semenjak rakaat pertama lagi sehingga selesai sembahyang. Memang mengganggu jemaah yang lain untuk khusyuk sembahyang namun untuk mendidik anak-anak kecil sembahyang biarlah mereka mengikutinya walaupun tidak sempurna sembahyang.

Rupa-rupanya amaran tidak berkesan sehingga budak tersebut boleh bermain dengan melakukan balik kuang sehingga menimpa tumitku........tengok lepas sembahyang entah ke mana lesapnya ....kalau tunggu memang dapat faedah.

Malam tu juga kawan abah datang dan mengurut kakiku dan mengatakan sendi telah lari daripada ibu jari kaki. Masyaallah............... memang perasan lepas kena tu....macam dah rasa x de kaki akibat kebas yang bersangatan.

Dah dua malam jadi imam terawih tetapi malam ni kebetulan ada imam yang utama jadinya aku hanya menjadi makmum aje le...... itulah qada' yang telah ditentukan yang menjadi penyebab rahsia Allah ke atas hambanya.... Tak tahulah terawih malam berikutnya nanti kerana ianya menjadi semakin membengkak.....

Salam untuk semua................

No comments:

Post a Comment